مقدمه :

تفکر مثبت به شما کمک می‌کند تا بهترین استفاده را از زندگی‌تان ببرید. اولین قدم در راه مثبت‌تر کردن زندگی این است که از احساسات، تفکرات و باورهایتان آگاه شوید.برای درک تفکر مثبت،‌ با مروری بر مزایا و نحوه کارکردش، کار را آغاز نمایید. در کار یا حتی بازی با دوستان یا خانواده، افراد مثبت شادتر و موفق‌تر از افراد منفی‌نگر هستند. افراد مثبت‌نگر، موفق‌تر بوده، سالم‌تر هستند و روابط بهتری با دیگران (نسبت به افراد منفی‌نگر) دارند.

تفکر مثبت چیست؟

تفکر مثبت چیزی فراتر از تفکراتی است که شما دارید. این شیوه کلی شما در قبال زندگی است. این یعنی تمرکز بر مطالب مثبت در هر شرایطی. این حالت یعنی خوب فکر کردن درباره خودتان به جای پایین آوردن مداوم خود و همچنین خوب اندیشیدن درباره دیگران و داشتن برخوردی مثبت با آنها. این یعنی داشتن بهترین توقع در قبال جهان و اعتماد داشتن به آنچه که به شما ارائه می‌دهد.

نیروهای مثبت خود را افزایش دهید :

-  از غیبت‌، تهمت‌، قضاوت نسنجیده در مورد افراد یا حوادث‌، حسادت‌، کینه‌، دروغ‌، جر و بحث کردن با دیگران و رنجاندن آنها به شدت پرهیز کنید. زیرا با انجام دادن این گونه اعمال به دور خودتان تراکمی از نیروهای منفی جمع آوری می‌کنید و کسی که از این مقدار زیاد نیروهای منفی عذاب می‌کشد، خودتان هستید.

-  زمانی که به دیگران خوبی و کمک می‌کنید، تجمعی از نیروهای مثبت را به دور خودتان فراهم می‌آورید و این نیروهای مثبت باعث آرامش و شادی شما می‌شوند.

-  هنگامی که وضو می‌گیرید، الکتریسته‌های ساکن را به سطح بدن می‌آورید. آب رسانا است و شما امواج آرام بخش را تولید می‌کنید. با کشیدن مسح سر، این امواج را به کورتکس مغز انتقال می‌دهید و باعث می‌شوید که ناحیة شلوغ ذهن آرام گیرد. با مسح پا، انتقال امواج آرام بخش را در اندام‌های پایینی سرعت می‌بخشید. منطقه‌ای که در روی کره زمین‌، بیشترین مقدار این امواج را داراست‌، کعبه است‌. زمانی که شما نماز می‌خوانید و در جهت خانة خدا قرار می‌گیرید و 7 قسمت بدن با زمین تماس پیدا می‌کند، امواجی را دریافت می‌کنید که باعث آرامش شما می‌شوند.

-  برای افزایش نیروهای مثبت خود می‌توانید در یک وان حمام‌، پر از آب و نمک به مدت 20 دقیقه قرار بگیرید،

-  در بطری‌های رنگی آب خوراکی بریزید و به مدت 2 ساعت در معرض نور خورشید قرار دهید، سپس آنها را در یخچال بگذارید و از آن بنوشید. خورشید منبع سرشاری از انرژی مثبت است‌.

-  بدون کفش و جوراب روی چمن راه بروید. زیرا که طبیعت منبع پر انرژی نیروهای مثبت است‌.

-  از دیگر راههای افزایش نیروهای مثبت و درونی قدردانی از خداوند به دلیل نعمت‌های بی کرانش می‌باشد. خداوند فرموده است‌: نعمت‌ها را شکر و سپاس گویید تا آنها را برای شما زیاد کنم‌. شکرگزاری به شما احساس بودن و داشتن می‌دهد، و این احساس خود به افزایش آرامش و نشاط منجر می‌شود. چون شما به خاطر آن چه که دارید شکر می‌کنید، نعمت‌های معنوی از قبیل شادی‌، سلامتی‌، صداقت و آرامش درونی به شما عطا شده است‌.

-   امروز را صرف شادی بخشیدن به خود و دوستانتان کنید. فردا غذای سالمی بخورید. روز بعد با خودتان صادق باشید.

-   اگر موضوعی شما را ناراحت کرد، به موضوع‌ِ دوست داشتنی فکر کنید. روز بعد را در تفکر آرام سپری کنید.

-   شما با سپاسگزاری می‌توانید روحتان را پاک و نیروهای آن را در جهت مثبت و صعودی افزایش دهید و این مسئله باعث باز شدن درهای بی‌شماری از نیروهای مثبت از کائنات به روی شما می‌شود.

راه‌های تقویت تفکر مثبت  :

1-     نسبت به خودمان احساس خوبی داشته باشیم و خود را خوب، توانا و با ارزش بدانیم.

2-     لیستی از صفات مثبت خود تهیه کنیم و راه‌های تقویت آنها را بیابیم و تجربه کنیم.

3-     لیستی از افکار منفی خود در طی روز تهیه و سعی کنیم برای هر فکر منفی یک فکر مثبت معادل بیابیم تا به کمک آن بتوانیم با افکار منفی مقابله کنیم.

4-     سعی کنیم در گفتار و برخوردهای روزانه از کلمات و جملات مثبت استفاده کنیم، مثلاً در ملاقات با دیگران بجای استفاده از کلمه «خسته نباشید» که دارای بار منفی و القای حس خستگی است، بگوییم «خدا قوت»، «شاد باشید» و یا «پر انرژی باشید».

5-     به مشکلات به عنوان محکی برای ارزیابی توانایی‌های خود نگاه کنیم و هرگز نتیجه ی بدی را پیش‌بینی نکنیم، زیرا مشکلات فقط به اندازه‌ای مهم هستند که ما آنها را مهم می‌پنداریم.

6-      به لحظات و خاطرات زیبا و دوست داشتنی گذشته ی خود فکرکرده و سعی کنیم آنها را تکرار نماییم.

7-     از تردید و دودلی دوری کرده و کارها را با جدیّت دنبال کنیم.

8-     به ندای منفی درونی خود و تلقین‌های مخرب و نگران کننده‌ی دیگران بی‌توجه باشیم و سعی کنیم عکس آنها را انجام دهیم.

9-     از میان اهداف خود هدفی را انتخاب کنیم که امید بیشتری به موفقیت آن داریم و در تلاش برای تحقق آن، به فکر تأیید یا تکذیب دیگران نباشیم.

10-در توصیف احوال و زندگی خود از کلمات مثبت استفاده کنیم.

11-ممکن است هنگام خواب در رختخواب افکار منفی به سراغمان بیاید، تا خسته نشده‌ایم به رختخواب نرویم.

12-هرگز به هیچ وجه خود را بدبخت، ناتوان و درمانده احساس نکنیم.

13-اعتماد به نفس خود را در هر شرایطی حفظ کنیم و هرگز به دیگران اجازه ندهیم که آن را متزلزل کنند. باید متوجه باشیم که اعتماد به نفس کلید خلق تفکر مثبت است.

14-خندیدن را فراموش نکنیم. خندیدن باعث می‌شود تا افکار ناراحت کننده و منفی‌ جای خود را به افکار مثبت و شاد بدهند.

اجرای راهکارهای تقویت مثبت هیچ هزینه‌ای ندارند و به سن و سال افراد نیز مربوط نمی‌شوند. فقط باید این شعار را فراموش نکنیم:«تفکر مثبت اساس هر موفقیت و بازی زندگی بازی بومرنگهاست».  اگر افکارمان را کنترل کنیم، زندگی‌مان متحول می‌شود.


برچسب ها :
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 62960
تعداد نوشته ها : 37
تعداد نظرات : 41

Rss
X